Ook deze maand was er weer een SMC055 en wel een redelijk bijzondere met twee ware topcases. De mannen achter de Ditzo-campagne “Kijk kanker de wereld uit” kwamen toelichting geven over deze uiterst succesvolle campagne die al snel viral ging. Zij zouden eigenlijk in december al komen, maar dat kon vanwege het succes toen niet doorgaan. Daarover zo meer.
Newcom komt met cijfers van 2013 en trends van 2014
Neil van der Veer van Newcom bijt het spits af. Dat doet hij met een kijk op de ontwikkelingen van social media. Newcom is een onderzoeksbureau en houdt zich dan ook regelmatig bezig met social media vraagstukken. De cijfers die Van der Veer toont, zijn op zich niet nieuw. Wie het social media nieuws van de laatste weken in de gaten heeft gehouden, heeft de onderzoeksresultaten van Newcom al kunnen inzien. Voor wie het toch gemist heeft, een aantal belangrijke resultaten van het onderzoek lees je hier.
Duidelijk is dat Facebook nog verreweg het grootste is en ook qua dagelijks gebruikt nog niet echt veel inlevert. De nieuwsartikelen over jongeren die Facebook zouden verlaten, wijst het onderzoek van Newcom naar het rijk der fabelen. “Jammer,” zo begint Van der Veer, “dat dit relevante feit niet door de media wordt opgepakt!” Het onderzoek van Newcom laat verder zien dat het dagelijks gebruik van Twitter en LinkedIn daalt. Via het Twitter-scherm dat met de presentatie Van der Veer meeloopt, zien we over laatstgenoemde platform enige twijfel. Als we vervolgens een aantal #smc055-tweets over het LinkedIn-onderwerp volgen, geven een aantal mensen aan dat de relevante informatie op LinkedIn moeilijk vindbaar is tussen berichten als “Pietje Puk heeft een nieuwe connectie …” of “Jan Jansen volgt nu…”. SMC055-organisator Erik van der Linden breekt de discussie in met de tip dat je via de instellingen op LinkedIn dergelijke meldingen kan uitschakelen. Handige tip! Net als de tip van Van der Veer die mensen erop wijst dat Google+ op alle fronten meer bepalend gaat worden. Instappen dus!
De statistieken aanvliegen als gegeven, niet als pure waarheid
Van der Veer vertelt op een prettige manier verder over de resultaten van het onderzoek en komt uiteindelijk met een heldere boodschap. Je kunt meten wat je wilt, maar als dat meer focust krijgt dan de klant, zul je er weinig mee bereiken. Van der Veer wil daarom met zijn data ook niet overkomen als allesweter en dat siert hem. Zo zegt hij: “Een online mening is immers snel geventileerd en wordt door een lezer dan ook snel geïnterpreteerd als waarheid.” En dat terwijl de waarheid vaak na nuances een nieuwe waarheid is. Men kan daarom nog zo hard roepen over big data en monitoring, in de kern draait het allemaal écht om wat de klant wilt. Het maakt volgens Van der Veer niet echt uit of je nu online of offline naar de klant luistert: als je maar luistert en altijd de behoefte van de klant op de eerste plaats zet. Het verhaal van Van der Meer klinkt totaal niet belerend en krijgt daardoor een aanraakbaar en realistisch gevoel.
Ditzo komt belofte na om succescampagne nader toe te lichten
De mannen van Ditzo zijn duidelijk campagnemakers. De presentatie wordt gedaan door Wadei Laroussi van Ditzo en Mark de Leeuw van Reclamebureau Etcetera. Al snel maken we uit de verhalen van de heren op dat Ditzo eens een keer iets ander wil dan alleen maar grappig zijn. Ze wilden het een keer anders doen. Maar hoe? Al snel kwam het fragment onder ogen waarbij prof. dr. René Bernards van het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis in De Wereld Draait Door vertelt dat kanker als chronische ziekte behandeld zou kunnen worden, als er maar genoeg individuele aandacht wordt geschonken aan de patiënt en zijn vorm van kanker. Alles wat men daarvoor nodig heeft, is geld aldus Bernards.
Ditzo stond op het punt een dure reclamecampagne te bedenken voor diverse media, het was immers de tijd om eventueel over te stappen naar een andere zorgverzekering. Ditzo besloot na het zien van het fragment anders. Uit de reclamepot werd 1 miljoen euro gehaald dat beschikbaar werd gesteld voor het onderzoek van prof. dr. René Bernards en zijn ziekenhuis. Gewoon het bedrag doneren was te eenvoudig, het was immers wel reclamegeld. De 1 miljoen euro mocht wat Ditzo betreft wel de nodige aandacht krijgen. And that’s where Etcetera comes in.
Hoe krijg je zo’n gevoelig onderwerp op de juiste manier onder de aandacht?
Het reclamebureau ging aan de slag met het idee. Een goed doel, een serieuze en gevoelige ziekte en toch een stukje subtiele awareness voor het merk. Dat laatste was volgens eigen zeggen geen doel, maar het hoeft ook niet vergeten te worden. Een belangrijk argument was wel dat mensen zich betrokken moesten gaan voelen met het goede doel.
Liken, delen… samen verzamelen we 1 miljoen euro
John de Wolf werd van stal gehaald, geïnformeerd over de ideeën en in no-time stond de bekende “Kijk kanker de wereld uit”-video online. Letterlijk een paar dagen later pakte Dumpert het filmpje op en mede dankzij dat enorme bereik ging het filmpje viral. De 1 miljoen euro werd namelijk gekoppeld aan likes, delen enz. Voor elke like doneerde Ditzo een euro, voor een share 2 euro enz. tot het maximaal vastgestelde bedrag van 1 miljoen euro werd bereikt. En tja, viral. Dat zegt al genoeg, het filmpje banjerde door alle social media landschappen.
Waar de campagnemakers zichzelf de hele maand december geven om d.m.v. likes, delen, retweeten etc. (leuke woordspeling) de 1 miljoen euro in te zamelen, had Ditzo na 4 dagen het bedrag bij elkaar geklikt. Het maximum bedrag werd overigens vastgesteld na de mislukte like & doneer actie van Trijntje Oosterhuis.
Webcare met draaiboek voor kritische noten
Laroussi en De Leeuw gaan vervolgens tijdens SMC055 in op allerlei zaken rondom de actie. Want waar de meeste sympathisanten massaal de ziekte de wereld uit liken, delen en retweeten, gooit Twitter-influencer Cor Hospes zijn kont tegen de krib (luister fragment). Dat wordt niet gewaardeerd door veel sympathisanten die Hospes via Twitter dan ook van de nodige repliek bedienen. Ditzo is louter toeschouwer van deze Twitter-discussie en onderneemt niets. Ook online influencer Gert-Jan Bos is niet overtuigd en gaat via Facebook de discussie aan. Ditzo reageert uitgebreid, waarop Bos dankbaar reageert voor de reactie, maar nog lang niet is overtuigd over de pure oprechtheid (zie inzet). Hoewel een aantal mensen zich dat op Twitter ook afvragen tijdens SMC055, durft niemand in de zaal die vraag echt te stellen. Het “niet zeuren, er is een miljoen gedoneerd” overheerst: terecht! Bovendien geeft Ditzo aan een draaiboek van 5 pagina’s te hebben met antwoorden op vragen van minder positieve aard.
Awareness voor het Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis is enige wat echt telt
En daarmee laten zowel Ditzo als Etcetera zien dat een dergelijke gevoelige ziekte als een goed statement en met een extreem goed beleid daar omheen de nodige awareness creëert. En al zou er nog reden voor discussie kunnen zijn, de awareness voor de inzet van prof. dr. René Bernards en zijn team van het Antonie van Leeuwenhoek Ziekenhuis staat als een huis. Zijn werk, zijn onderzoek verdient dat miljoen en nog vele euro’s meer. Evenals de nodige aandacht!
Tijdens de borrel werd nog uitvoerig nagepraat en zoals altijd, bleef het nog lang gezellig. Wie veel meer wilt lezen over deze zeer bijzondere cases, verwijzen wij naar #smc055 op Twitter of de tal van blogs die wij nog zullen retweeten. Wederom complimenten voor het team van SMC055. Dit was een topavond!