Vandaag werd bekend gemaakt dat Whatsapp voor in totaal 19 miljard dollar is verkocht aan Facebook. En daarmee verkocht Whatsapp bijna 1 miljard van de wereldwijde telefoongegevens aan de grootste social media aanbieder van de wereld. Niet dat Facebook je gegevens nog niet had, want linksom of rechtsom weten zij veel… zo niet alles wat zo’n beetje bij jou hoort.
Facebook, Google groeien ondanks privacy-issues
Dat Facebook en privacy niet zo goed samengaan is een understatement. Het is daarom altijd kiezen tussen twee kwaden. Wil je de gratis dienst en daarnaast wereldwijd in contact blijven met de mensen die je gaandeweg je leven tegenkomt, dan biedt Facebook simpelweg een eenvoudige uitkomst. Daar geef je jouw privacy voor op en die gegevens worden voor tal van marketingdoeleinden gebruikt. De adverteerder wordt daarmee heel blij en Facebook vooral heel rijk. Tot zover niks nieuws.
Dat heel veel mensen Facebook wel zat zijn en om de privacy-issues eigenlijk ook wel irritant vinden, blijkt het nog altijd groeiende gebruik wereldwijd. Dat was een beetje ironisch, dus. In Nederland ging Facebook van zo’n 8 miljoen naar 9 miljoen gebruikers en steeg het dagelijks gebruik van dit platform in tegenstelling tot Twitter en LinkedIn. Google+ is de grootste groeier, maar ook Google en privacy zijn niet de allerbeste vrienden. Het ene grote verschil is dat Google dat ook gewoon zegt, waar Facebook zich in bochten wringt om het een soort van te ontkennen.
Telegram het alternatief voor Whatsapp
De antipathie voor Facebook blijkt echter wel nu de wereld massaal geschokt door de overname, Whatsapp dreigt te verlaten. Het alternatief? Het van oorsprong Russische Telegram, zegt iedereen op Twitter. En dus is het zo. Een appje dat vergelijkbaar is met Whatsapp, maar heel duidelijk zegt op de site: “taking back our right to privacy!” En zo is dat. Op Twitter – ook niet waterdicht met privacy gegevens – vertelt iedereen aan iedereen dat ze nu massaal overstappen naar Telegram. Iedereen wil privacy. Het enige wat je na de installatie van de gratis (!) app moet doen, is je telefoonnummer doorgeven om de registratiecode te kunnen ontvangen. Je geeft dus wel iets weg, maar niet je privacy. En dat is waar Telegram enorm op hamert.
De app werkt overigens fantastisch. Het ziet er fris uit, het is gebruikersvriendelijk en je kan er alles mee wat je al met andere apps ook kan. Bovendien kan je ook nog eens geheime gesprekken voeren, in groepen kletsen, documenten delen en meer. En naast dit alles is de aanbieder ook nog eens heel eerlijk over de kosten: er komen geen advertenties, dus geen inkomsten. Als het geld op is, is het op en dan wordt iedereen vriendelijk verzocht een vrijwillige bijdrage te leveren.
Telegram grootste winnaar van overname Facebook
Zover is het nog niet, denken we. De grootste winnaar van vandaag is CEO Jan Koum van Whatsapp die een flink bedrag op zijn rekening kan bijschrijven en – als de deal ook door de Amerikaanse overheid wordt goedgekeurd – een mooie positie mag bekleden binnen Facebook. Ook zijn personeel krijgt nog een flink bedrag aan Facebook-aandelen. De morele winnaar van vandaag is echter Telegram, die zijn gebruikersaantallen met de seconde ziet exploderen. De app is verreweg trending topic op Twitter. Facebook zou blij moet toekijken, maar is vandaag tot enigszins de grote verliezer. Al was het maar dat ze geen euro verdienen aan de gratis reclame die iedereen massaal maakt voor Telegram. Ook op Facebook. Dat dan wel.