Greenpeace komt vaak in het nieuws met een kritische kijk op de wereld. Het leven kan immers duurzamer en groener. Deze wereldwijd bekende organisatie is dan ook druk in de weer om die boodschap met man en macht te verkondigen.
Complimenten voor Apple en Facebook
Vandaag bracht Greenpeace een rapport naar buiten dat dit keer ook voorzien was van een flink aantal complimenten. Het betreft een rapport over “het groene internet”. De complimenten waren weggelegd voor onder meer Apple en Facebook. Beide organisaties geven een transparante kijk in hun stroomverbruik en daaruit blijkt dat beide organisaties vooral veel groene stroom gebruiken voor hun diensten. Zo draait Apple’s iCloud volledig op groene stroom en krijgt Facebook niet alleen een schouderklopje voor de aanwezige groene stroom in hun datacenters, maar krijgen ze ook complimenten voor de efficiënte wijze waarop de groene stroom wordt gebruikt.
Na Apple en Facebook staat Google keurig derde, al heeft Greenpeace nog wel een kritische noot als het gaat om het gebruik van groene stroom op continenten waar minder schone energie wordt geleverd. Greenpeace stelt dat een bedrijf als Google op die continenten er zelf harder aan kan en misschien wel moet trekken om groenere energie geleverd te krijgen.
Netflix en Spotify minder begaan met het milieu
Amazon – eigenaar van onder meer de gelijknamige Amerikaanse marktplaats, Netflix en Spotify – laat maar 15% van hun online diensten draaiend op groene stroom. Bovendien zijn ze niet transparant over hun energiegebruik, waar Greenpeace enorm van baalt. Van de techbedrijven vindt Greenpeace ook Twitter moeilijk te peilen. Twitter verspreidt zijn diensten over diverse datacenters in de wereld en het valt moeilijk te achterhalen hoe groen deze datacenters zijn.
Het volledige rapport van Greenpeace kan je hier lezen.