Google+ heeft Twitter ingehaald. Dat is de conclussie uit het cijferhuiswerk dat Global Web Index (GWI) na bestudering van alle “ledencijfers” rondom social media platforms trok. Er wordt bij het onderzoek van GWI gekeken naar gebruikers tussen de 16 en 65 jaar.
Hoewel Twitter de laatste maanden wereldwijd het meeste zou zijn gegroeid met maar liefst 40%, zorgt het aantal actieve leden die Google+ nu bezit ervoor dat ze Twitter voorbij zijn. De laatste telling van GWI meldt dat Google+ op 343 miljoen actieve leden zit tegen 288 miljoen actieve leden op Twitter. Facebook blijft met een klein 1 miljard mensen het grootste social media platform van de wereld.
Vermoeidheidsverschijnselen bij Facebook
Google+ werd lange tijd gezien als de zogenaamde “Ghosttown” van alle social media platformen, maar mede dankzij de vele recente updates is deze internetstad ontwaakt. En waar de ene reus ontwaakt, lijkt de grootste reus Facebook last te hebben van vermoeidheidsverschijnselen. Hoewel Facebook claimt meer dan een miljard gebruikers te hebben, komt GWI niet verder dan 903 miljoen. Onlangs melden we in één van onze post dat met name jongeren Facebook laten voor wat het is. Trend of tijdelijk? Facebook is in elk geval op scherp gezet en komt binnenkort met een nieuwe lay-out die alle leden moet overtuigen dat Facebook toch hét social media platform is en blijft.
Cijfers van Google+ in twijfel getrokken
Op diverse fora wordt de tweede plek van Google+ overigens betwist. Volgens vele reaguurders zou GWI ook Gmail en YouTube accounts meenemen in de telling, omdat je er simpelweg niet om heen kunt. Zowel Gmail en YouTube staan in directe verbinding met Google+ op het moment dat je inlogt. De “inlog plugin” is als het ware gekoppeld als een “één voor allen en allen voor één zijn”-login. Al die actieve leden opgeteld zou neerkomen op de teller 343 miljoen. Hoe je het ook wendt of keert, wie er ook gelijk heeft: feit is dat Google+ duidelijk in de lift zit.
Meer mobiel gebruik van social media
Tot slot een niet al te verrassend gegeven. Het mobiele gebruik van social media is wereldwijd nog altijd aan het groeien. Als gezegd: niet heel verrassend, maar wel iets om rekening mee te houden in je internet marketing strategie.
Meer informatie over de cijfers van GWI lees je HIER.