Na de #hashtag-oorlog met Twitter en de video-oorlog van Instagram tegen Vine, gaat Facebook nu ook de strijd aan met het nieuwsplatform Flipboard.

Flipboard was Apple’s App of the Year

Flipboard werd door Apple in 2010 geëerd met de titel Apple’s iPad App of the Year. Men name op de iPad (of  tablet) krijg je echt het gevoel door een magazine heen te flippen (bladeren). De pagina’s die je leest, kan je zelf samenstellen op basis van de door jouw aangegeven interesses. Deze samenvatting was even voor de mensen die nog niet bekend waren met Flipboard.

flipboardDe informatie van het persoonlijke Flipboard-nieuws komt o.a. via Twitter, Facebook, NU.nl enz. binnen. Een reden voor veel van die sites om protest aan te tekenen bij Flipboard. De content verschaffers zijn nu eenmaal niet van Flipboard. Het bedrijf besloot vervolgens “royalty’s” te gaan betalen aan de websites waar informatie vandaan gehaald werd en zo was iedereen weer blij.

Weer een idee dat Facebook zelf niet verzint

Waar Flipboard de zaken netjes afhandelde, kwam het oude gezegde “beter goed gejat dan slecht bedacht” bij Facebook juist weer bovendrijven. Na hashtags en korte filmpjes, moest Facebook ook nu weer zo nodig een eigen Flipboard-variant namaken. Volgens Facebook zal de app niet veel afwijken van Flipboard en dus kan je je tevens afvragen, waarom Facebook het nu minder erg vindt om nieuws bij anderen te “lenen”. Vraag is wel of Facebook het op wat voor een manier dan ook zal gaan integreren met bestaande apps of dat het een app op zich wordt.

Een nieuwe app van Facebook biedt meer ruimte voor reclame

De ontwikkeling is wel weer een logisch gevolg. Facebook ziet grote kansen via deze app om nog meer reclame-uitingen te kunnen verkopen. Het beursgenoteerde bedrijf ziet altijd noodzaak in meer inkomsten. Dat het een succes kan worden, heeft Flipboard al bewezen. In mei telde Flipboard wereldwijd ruim 50 miljoen eigen “tijdschrift”-gebruikers en 6 miljard “flips” per maand.

Meer apps, meer content marketing

Wij als harde werkers in de content marketing hoeven er overigens niet rouwig om te zijn. Het nieuwe nieuwsplatform van Facebook biedt voor content marketeers, bedrijven en adverteerders ook weer heel veel nieuwe kansen. Dus… Wat klagen we nou?

The Content Guys Banner