Lekker dan… spendeerden we uren aan het ontdekken van Vine om met een relevant blog op de proppen te komen, komt Instagram een dag na publicatie met een update van hun app. Natuurlijk kon het niet uitblijven en dat het kwam, dat had Facebook al wereldkundig gemaakt. Facebook – de grote baas van Instagram – kon het niet op zich laten zitten, dat concurrent Twitter met de superleuke, nieuwe en razend populaire tool Vine de social media markt bestormt en traffic weghaalt bij de grootste aartsvijand. Nu was het moment.
De verschillen tussen Instagram en Vine
Donderdag lanceerde Instragram daarom concurrerende upgrades in de bestaande app en als je goed afkijkt bij je concurrent, kan je dingen altijd beter doen. Alhoewel… beter? Oordeel vooral zelf. Er zijn wat essentiële verschillen. Ten eerste is er een duidelijk tijdsverschil. Waar de filmpjes op Vine maximaal 6 seconden duren, mag dat van Instagram maar liefst 15 seconden duren.
Ook de bekende filters die je met Instagram al over de foto’s kon leggen, zijn toepasbaar op de filmpjes die je met deze app maakt. Ook kan je een beetje meer editor spelen, want bij Instagram is het wel mogelijk om je laatst genomen shot te wissen. Bij Vine is dat niet mogelijk. Bovendien kent Vine de beperking dat je alleen de filmpjes kunt delen via Facebook en Twitter, terwijl je van Instagram je de filmpjes ook via Tumblr, Flickr, FourSquare en per mail kunt delen. Daar tegenover staat dat je de filmpjes van Instagram niet kunt embedden.
Wat doet dit met de (content)marketing-strategie?
Dit zijn natuurlijk alleen technische voor- of nadelen. Wat doet het met de creativiteit? Hoe gaan marketeers dit medium inzetten ten behoeve van hun content marketing strategie nu ze niet 6 maar 15 seconden beeldinformatie kunnen zenden? En hoe zullen gebruikers dat verschil in tijd gaan ervaren? Die 6 seconden leken immers “maar” 6 seconden en was dus zo voorbij. Gaan social media platformen Instagram integreren om meer reclame-inkomsten te genereren? En zitten wij als consumenten als gevolg daarvan dan nog wel te wachten op 15 seconden meer reclame?
We zullen het dus nog even moeten aankijken hoe zowel de social media platformen en de consumenten er mee om zal gaan. Tijd zal ons dus moeten leren wie deze strijd tussen Facebook en Twitter (Instagram en Vine), oftewel de strijd om de consument zal gaan winnen. Voorlopig kunnen we in elk geval flink creatief filmpjes maken. Een heerlijke uitdaging voor ons marketeers en creatieven.