Dit is hem dan: het nieuwe logo van Yahoo! Vorige maand kondigde Yahoo! deze verandering al groots aan. Het publiek werd gevraagd om mee te denken. En al dat denkwerk in combinatie met de creativiteit van de Yahoo!-vormgevers leidde tot dit resultaat.
Nieuwe koers, nieuw logo
Bij een nieuwe koers hoort ook een nieuw logo moet Yahoo! gedacht hebben. Sinds CEO Marissa Mayer de scepter zwaait, moet alles anders en dus ook het logo. In 2009 nam Yahoo! al afscheid van de felrode letters. Het enige wat nog van het originele logo in tact is gebleven, is het uitroepteken.
Het logo veranderen was een must bij de metamorfose die Yahoo! momenteel ondergaat, aldus CEO Mayer. Zo zegt ze zelf hierover: “Een nieuw logo past bij een hernieuwd gevoel van doelgerichtheid en vooruitgang. Terwijl het bedrijf zich snel ontwikkelt, moet het logo, de essentie van ons merk, dat ook doen!”
De metamorfose was onderdeel van een heuse campagne: 30 Days Of Change. Dit charme-offensief moest de afgelopen maand meer duidelijkheid gaan geven over de koers die Yahoo! wil gaan varen. Mayer maakte eerder al duidelijk dat focus op mobiel haar grootste prioriteit heeft. Bij die prioriteit hoort een complete verbeterslag. Mayer liet er dan ook geen gras over groeien en liet afgelopen maanden apps als mail, nieuws en weer helemaal updaten. Ondertussen kocht ze allerlei extra kennis in die Yahoo! zelf niet (genoeg) in handen had.
Zo trok ze de portemonnee en kocht ze voor ruim 2 miljard dollar video-app Qwiki, foto-app Tumblr en nieuwsapp Summly. Ook investeerde ze veel geld in een update van de eigen foto-app Flickr.
Eén platform, meer mobiel, meer content
Al deze ontwikkelingen moeten leiden tot één sterk platform van Yahoo! gericht op de mobiele gebruiker. Het mag duidelijk zijn dat deze voormalige topvrouw van Google haar vorige werkgever en nu haar concurrent als voorbeeld in gedachte heeft.
Voor online- en content marketeers zijn de ontwikkelingen van Yahoo! in elk geval zeer interessant. Zeker gezien de ambities van Yahoo! om weer een grote speler te worden in de wereld van sociale netwerken. Volgens Mayer zelf wordt Yahoo! dan ook een belangrijk platform voor content.
Om het logo-verhaal nog even af te maken, volgt hieronder nog een filmpje. Met een prachtig liedje erbij. Wel even afkijken en -luisteren tot het einde: Yahoo-hoo!