Je klant betrekken bij je product, slim! Het zorgt voor interactie en tegelijkertijd kun je de mening van je doelgroep testen. Crowdsourcing noemen we dat. Bekende merken als Tony’s Chocolonely, Oreo, Starbucks, Mona en Lay’s zijn al om. Hoe het precies werkt? Metro schreef er een artikel over.
Het is een handige marketingtruc in de voedselindustrie: je klanten betrekken bij het ontwikkelen van je producten, oftewel crowdsourcing. Daar een aantrekkelijke prijs voor uitloven zorgt voor nog meer animo. Een jaar lang gratis je favoriete chocolade eten bijvoorbeeld, of een flinke geldprijs winnen. Zo doen ze het bij Oreo ook.
Een half miljoen dollar kun je winnen als je de nieuwe smaak van het populaire koekje bedenkt. Geen bescheiden bedrag, dat zelfs nog wordt opgeleukt met een trip naar New York en de vermelding van jouw naam op de verpakking. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is bedenken wat de nieuwe limited edition Oreo flavor is.
Ze maken het je bij Oreo ook nog eens extra makkelijk. Je kunt je idee inzenden via social media met de hashtag #MyOreoCreation. Voor de prijsvraag wordt er een beroep gedaan op je gevoel voor smaak, je creativiteit en je originaliteit. De concurrentie zal ongetwijfeld moordend zijn, maar met die vette prijs in het achterhoofd wil je je hersens misschien wel extra laten kraken.
Maak je smaak
Ook in Nederland zijn er dergelijke smakelijke prijsvragen waar je een zakcentje mee kunt verdienen. De bekendste is waarschijnlijk wel de campagne van Lay’s met de naam Maak je Smaak. De actie werd een paar keer herhaald en was geënt op het bedenken van een nieuwe smaak chips, die consumenten via de website konden indienen.
De eerste Maak Je Smaak-winnaar was Peter Boogaard, die destijds 25.000 euro ontving, plus 1 procent van de omzet die zijn winnende chipsmaak van Lay’s binnen het jaar dat het in de schappen lag, opleverde. Patatje Joppie zou eigenlijk slechts een jaar te koop zijn, maar het bleek een blijvertje. Nog steeds kun je de kenmerkende knalgele zakken kopen, tot vreugde van de chipslievende consument.
‘Een bedrag met vijf nullen’ zou Boogaard uiteindelijk verdiend hebben aan het idee om chips met de smaak van joppiesaus op de markt te brengen. Maar ook als er geen geld mee gemoeid is, zijn consumenten best bereid om input te leveren voor een nieuwe variant van hun favoriete product.
Virtuele ideeënbus
Dol op chocolade? Bij Tony’s Chocolonely stellen ze prijs op de mening van hun klanten en staan ze open voor nieuwe smaakideeën. De toetjesmakers van Mona staan er eveneens om bekend waarde te hechten aan de smaak van hun klanten met bijvoorbeeld het ‘toetje van de maand’.
Ook Starbucks heeft een virtuele ideeënbus, die niet per se gericht is op het ‘stemmen’ op een nieuwe koffiesmaak, maar waarin je je hersenspinsels wel kwijt kunt. Minder suiker gebruiken, of de introductie van amandelmelk bij de koffieketen, een idee dat al een tijdje doorgevoerd is. Het platform eYeka is iets soortgelijks, hierop vind je een aantal ‘contests’ waarop je jouw creativiteit met betrekking tot producten kwijt kunt. Een half miljoen dollar krijg je er niet voor, maar invloed heb je dus wel.