De reiswereld heeft het moeilijk. Het ene faillissement na het ander kan worden genoteerd. Van kleine reisbureaus tot het grote Oad Reizen; de crisis bleef ook hen niet bespaard. Op de vakantiebeurs van vorig jaar was er een flinke dip te noteren. Er kwamen toen zo’n 100.000 bezoekers t.o.v. 126.000 bezoekers in 2012.
Dit jaar moest het dus anders. En daarom werd er gesleuteld aan de opzet. De vakantiebeurs moet meer een beleving worden, waardoor het vakantiegevoel wordt opgewekt. Dat moet onder meer ontstaan door meer interactie met de mensen, een gezellige sfeer en een frisse uitstraling d.m.v. mooie decors. Ook staan er in landenstands mensen uit het land zelf. Zo kom je alvast in contact met de trotse bevolking die vol passie vertelt over hun thuisland.
Bloggers meest actieve on- en offline aanwezigen
Opvallend is dat de Vakantiebeurs tijdens de vakdagen ook ruimte geeft aan bloggers om zich te profileren. Niet onterecht en misschien wel de meest onderschatte groep aanwezigen. Nederland kent immers een groot gezelschap reizende bloggers die allen op hun eigen manier reisverhalen delen met de wereld. Zij brengen de meeste verre bestemmingen, de meest bijzondere steden en de meest fantastische onontdekte plekjes dichterbij in inspirerende, sfeervolle blogs. Deze blogs worden veelal zo gewaardeerd door medebloggers, dat de reisverhalen zich vrij eenvoudig verspreiden over het internet. Meestal via social media.
Reisbloggers zijn influencers; virtuele mond-tot-mond reclame
Bloggers in de reiswereld zijn dus enorme influencers. Zij voorzien met hun content in de behoefte van de nieuwsgierige reiziger. Zij vertellen veelal over een land of stad aangevuld met leuke anekdotes en tips. Het geeft een fijne beleving van een plek in de wereld die veel mensen door een inspirerend blog graag willen beleven. Maar liefst 85% van de mensen plant zijn reis via het internet en een groot deel laat zich beïnvloeden door blogs. Een blog wordt door 92% van de lezers als betrouwbare informatie beschouwd. Een percentage dat enige vergelijking heeft met mond-tot-mond reclame.
Content, content, content… Reisbloggers zetten niets anders dan dat op blogs en websites. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de online pioniers in het land der reisorganisaties reeds inzien, dat deze nieuwe groep van influencers, deze virtuele vorm van mond-tot-mond reclame, de sleutel is naar een nieuwe verkoopstrategie. Er zijn genoeg bloggers die door een reisorganisatie op pad worden gestuurd om vervolgens te bloggen over de reis en de beleving.
Hoe authentiek is een “commercieel” blog?
Met de opkomst van het bloggen over reizen, ontstaan ook nieuwe vragen zoals hoe lang blijft een verhaal echt als je door een reisorganisatie wordt gevraagd om iets te schrijven over zijn product? En welke financiële waarde koppel je aan een blog die je voor “eeuwig” afgeeft aan de reisorganisatie die met jouw blog zijn handel binnen haalt? Vragen die momenteel nog niet direct van toepassing zijn, maar wel stof tot nadenken geeft m.b.t. toekomst van het bloggen.
De bestemming van morgen is content
Er zijn voldoende slagen te maken op het gebied van internet. Een goede website die mobiel goed bereikbaar en functioneel is bijvoorbeeld. Of werkelijk reageren op tweets via Twitter en posts via Facebook. Laat de reiswereld in elk geval maar weer eens bij het begin beginnen. Al hoeft het wiel van het online reisverhalen niet opnieuw uitgevonden te worden. De kennis loopt al heel lang rond, ook op de Vakantiebeurs. Tijd om het oude los te laten en het nieuwe te omarmen.
De ontdekkingsreis naar content is begonnen!