Onlangs waren we aanwezig bij een Social Media Inspiratie Sessie van social media specialist René Schipper van Fidene. TWITTER, Facebook, blogs… het staat vol van de trends en nieuwtjes in social media landschap. Toch geeft Schipper met zijn inspiratie sessie een snelle inkijk in wat de nieuwtjes werkelijk zijn. Een meet-up geeft toch de nodige rust en bovendien zit je in een zaal vol geïnteresseerde passie- en vakgenoten. Bovendien is het goed dat Schipper zijn gezicht laat zien, bij het werk dat hij voornamelijk online via en met social media doet. Al snel hebben we dit leerpunt te pakken.
Dan de trends. Zoals gezegd, ze staan overal wel op internet, maar om alles onder ogen en gelezen te krijgen, helpt een inspiratie sessie goed om alles in ruim één uur samen te vatten. Zo merken we als snel dat Google met onder meer GOOGLE+ het wel even oké vindt. Ze lijken niet de illusie te hebben om Facebook op dit moment te moeten verslaan. De winst lijkt bij hen te zitten in het Google+ logo die mensen en bedrijven nu continue toevoegen als button op hun website. Erkenning, herkenning, weten wat men deelt, inzicht in relevantie voor de gebruiker en dat heeft effect op de zoekresultaten. En dat laatste is uiteindelijk waar het Google om gaat. Wil je trouwens The Content Guys volgen via Google+, dan kant dat HIER.
Als het op FACEBOOK aankomt, gaat Schipper helemaal los. Ondanks allerlei privacy-issues waar Facebook meer en meer tegen moet vechten, lijkt Schipper heilig te geloven in het medium. En zijn cijfers en inzichten geven daar alle reden toe. Met name voor de adverteerder. Net als Facebook even niet lijkt te vernieuwen, komen ze met een geheel nieuwe indeling van je pagina. Een verleiding die nog steeds niet is te weerstaan, je bent weer getriggerd. Ook de timelime wordt beter ingedeeld op relevantie. Wie veel op Facebook zit, ziet in de timelime vooral de actieve gebruikers en personen die jezelf actief volgt. Degene met wie je minder contact hebt en mogelijk ook minder overeenkomsten hebt, zie je minder terug in jouw timelime. Facebook heeft voor jou al uitgezocht welk nieuws jij leuk vindt. En dat alles gebaseerd op jouw gedrag op Facebook: wat zeg je zoal zelf, waar klik je op, hoe lang blijf je tijdens het scrollen staan bij een bepaald bericht, wie like je, wat like, welke pagina’s lijk je enz. Ook werkt Facebook meer en meer met plaatjes. Plaatjes trekken immers meer aandacht en klikken beter. Heerlijk al die conversies.
Het gebruikersgemak blijft de mensen binden aan het grootste social netwerk van de wereld. Die binding is weer verkoopbaar. Schipper laat zien hoe je perfect op maat diverse Facebook campagnes kunt inzetten om in beeld te komen bij je doelgroep. Van goedkope tot duurdere campagnes, niets lijkt onmogelijk. Terwijl je zoekt naar de ideale campagne, moet je niet schrikken over alles wat Facebook weet van haar gebruikers. Het is bijna eng, anderzijds is het nog enger te realiseren wat mensen allemaal graag over zichzelf willen delen. Het is in een blog niet samen te vatten wat de mogelijkheden voor bedrijven zijn op dit medium. De mogelijkheden lijken onbeperkt en ze zijn bovendien nog eens behoorlijk effectief. Alles is te meten, waardoor een campagne perfect op maat is bij te stellen. Dat maakt Facebook dus een ideaal medium om met de wereld in contact te zijn. Ook als merk. Wij als The Content Guys helpen je daar graag bij. The Content Guys kan je overigens ook volgen via Facebook.
Er wordt nog veel meer gezegd deze avond. Schipper praat met gemak 1,5 uur vol met veel interessante wendingen en trends in social medialand. Uiteindelijk valt of staat toch alles weer op de inhoud die je meegeeft aan het wereldwijde web. Ook als het om de commerciële kansen gaat. Content dus. En een goed beleid van content: content marketing. Ook daar helpen The Content Guys je graag bij.
Binnenkort gaan we in op de trends en troeven van LINKEDIN. Wij danken René Schipper voor een inspiratievolle social media sessie vol inzichten. Meer weten, mail of bel ons.