Voor The Content Guys zitten twee dagen MARCOM13 er weer op. We hebben de afgelopen dagen veel seminars bijgewoond. En eigenlijk bevestigen alle seminars wat we eigenlijk al wisten: content is het en gaat het alleen nog maar meer worden.
Content marketing, content marketing en nog eens content marketing
Content marketing is een woord dat op MARCOM13 achter geen enkele muur meer te verstoppen was. Totaal niet onlogisch, want we gaan gewoon steeds meer online doen. Elk uur komt er extreem veel content bij. En dat gaat allemaal ook nog eens veel mobieler worden.
Grote bedrijven hebben hier allang op ingespeeld. Bedrijven als KLM, Vodafone en Albert Heijn zijn al jaren bezig met een goede content marketing strategie. Aan hun zijde staan dan wel geniale, maar peperdure marketingbureaus die de gemiddelde MKB-er nooit zou kunnen betalen.
Leren van de grote bedrijven
Wat we allemaal wel kunnen, is ervan leren. Feit is dat mensen steeds mobieler worden. Smartphones en tablets gaan als warme broodjes over de toonbank. De klant wil dus informatie krijgen. En hij wenst die informatie dan wel weer zo te krijgen, dat het ook meteen relevant en goed leesbaar is. Content moet zich dus continue aanpassen aan het device van de gebruiker.
Een nog grotere uitdaging ligt in de vele individuele wensen van de online gebruiker. Eén echte doelgroep bestaat nog amper, mensen hebben door een schat aan informatie plots meer interesses en praten hier graag over via allerlei mediakanalen. Het is dus een nog grotere uitdaging om elk individu goed te bedienen met relevante informatie via het juiste mediakanaal. Een zin met meteen heel veel marketing essenties.
Het gesprek aangaan met je online doelgroep
En bij het geven van informatie blijft het niet meer bij. Waar we voorheen vooral aan als bedrijf aan het zenden waren, ontvangen we ook meer en meer respons van fans en anti-fans. Ook daar moeten we mee om leren gaan. Dat kan je zien als een gevaar (een product kan steeds makkelijker worden afgebrand), toch vinden marketeers dit eerder een kans. Een kans om je product nog meer te optimaliseren, een kans om de klant veel meer te betrekken bij jouw product, een kans op een werkelijke relatie met de klant en boven als een kans om de kwaliteit van jouw product en de opgebouwde online relatie met de klant voor langere tijd te waarborgen.
Online risico’s vermijden door content marketing
Je moet dus vooral niet bang zijn om het goed te doen. Bovendien zijn online risico’s goed te vermijden. Er zit niet voor niets het woordje marketing in content marketing. De juiste strategie, de juiste mediakanalen en de juiste content zijn redelijk goed te bepalen als je goed observeert wie je klanten zijn en waar ze online zitten. Tevens helpt het om de behoefte die klanten online ventileren goed te analyseren. Met de juiste antwoorden, maar ook de juiste verhalen kan je continue op die behoefte inspelen.
Heel veel nieuwe kansen dus. Zonder dat we offline tekort doen, want ook daar is en blijft voorlopig nog genoeg te vertellen aan de klant.