Een nu al bijzondere editie van SMC055 mogen we wel zeggen. Met Saskia Paulissen moesten de aanwezigen er aan geloven: er werd gepraat over seksen op social media. Het ging weliswaar niet over vieze online praatjes, het ging hier over het geslacht man/vrouw. En dan met name de verschillen. Confronterend. Maar dankzij de enorme dosis humor, dragelijk. Gewoon leuk zelfs.
Vrouwen willen een beleving, mannen een oplossing
De link met keiharde social media feiten bleven enigszins uit, omdat met name op hilarische wijze de communicatie van man en vrouw vanuit het brein werd uitgelegd. Maar wie heeft opgelet, heeft er zeker iets van kunnen leren. Met name om de online communicatie gericht op mannen en vrouwen te verbeteren. Zo zijn vrouwen van nature lang(er) van stof en veel emotioneler en dient een product daarom meer in te spelen op die betreffende belevingsfactoren van de vrouw. Mannen zijn kort door de bocht, praktisch en oplossend ingesteld. Voor hen geen enorme verhalen, maar meteen naar de oplossing, oftewel: het product.
Personal branding: geef een merk een gezicht
Met dergelijke reflecties werden de aanwezigen geconfronteerd. De Amsterdamse spreker Roos van Vugt nam een iets andere koers en wel die van personal branding op social media. En daarmee doelde ze o.a. op het geven van een letterlijk gezicht aan een bedrijf. Zo presenteert Van Vugt zichzelf op diverse social media platformen met persoonlijke avatars (kleine profielfoto’s) die passen bij het betreffende communicatiemiddel. Dat gezicht vertegenwoordigt eveneens het bedrijf waarvoor ze werkt (Social Embassy). Hoewel ze op Twitter dezelfde persoon is als op LinkedIn, speelt haar avatar in op het type gesprek dat ze voert op het betreffende platform. Mensen die online én toch persoonlijk geholpen willen worden, krijgen daarmee een duidelijk gezicht bij het bedrijf.
Meten is weten: Big Data is het modewoord
En dat is helemaal de weg waar het online steeds meer heen gaat. Bij grote organisaties is de koers al een tijd ingezet. Zij zetten in op het persoonlijke contact met hun volgers. Volgers geven immers veel informatie online aan anderen, maar vaak ook terug aan de organisatie via bv. Twitter of Facebook. Uit die informatie – in jargon: Big Data – kan heel veel worden geleerd. Hoeveel vrouwen lezen de advertentie, welke films kijken mannen graag, waar wordt met de huidige zomer in ons bol nu het meest online over gepraat? Een online warenhuis als Wehkamp zal ongetwijfeld nu veel meer praten over artikelen als bikini’s en badpakken, terwijl de Karwei nu vol inzet op de barbecues. In Big Data lezen we dus ook veel over hoe vrouwen en mannen zich online gedragen en hoe verschillend ze zijn, wat weer naadloos aansloot bij het verhaal van Paulissen.
Het lezen van Big Data is niet alleen handig voor grote organisaties. Juist de kleine bedrijven kunnen hier veel van leren en er dus ook van profiteren. Misschien klinkt het allemaal even nieuw en moeten we er even aan wennen: wij van The Content Guys helpen ondernemers daar in elk geval graag mee op weg.
Organisatie SMC055 wederom goed verzorgd
En zo eindigde een avondje vol hilariteit en doelgerichte kennistips aan de bar, waar men nog uitgebreid en lang na stond te genieten van dit bijzonder avondje SMC055. En wij van The Content Guys genoten lekker mee, dankbaar dat we zoveel mensen hebben kunnen spreken dankzij de initiatiefnemers van SMC055. Er is nu even een zomerstop, maar in september wordt er weer volop gepraat in de leukste Social Media Club van Apeldoorn.
Foto onder: Renée Krijgsman