Even vertellen wat Vine is. Vine is een app waarbij gebruikers van de app met de camera van hun smartphone een kort filmpje maken. De maximale duur is 6 seconden. Vervolgens kan je dit filmpje uploaden via diverse social media waaronder Twitter (tevens eigenaar van Vine) en Facebook. Pas sinds deze maand is Vine ook te verkrijgen voor Android, al loopt het via Android nog niet soepel. Tot voor kort konden alleen iPhone-gebruikers er gebruik van maken.
De bekende band Daft Punk maakte onlangs fijntjes gebruik van deze 6-seconden service om hun nieuwe album onder de aandacht te krijgen. Succesvol overigens, want de maximale 6 seconden waren genoeg om de mensen te verleiden naar meer.
En dat maakt Vine als marketingtool weer heel leuk. Vine is de ideale middenweg tussen een te korte non-visuele tweet en een te lange trailer op YouTube. Ten eerste heb je maar 6 seconden en dus weet je als bedrijf dat je bij voorbaat niet veel kunt zeggen. Dat betekent dat je creatief moet zijn en creatief maakt vaak weer catchy. Gaan we er even vanuit dat je goede professionele en creatieve marketeers voor je hebt lopen.
Voor de gebruiker is Vine ook meteen ideaal, want als je dan toch een verkapt reclamefilmpje wilt zien, dan maar een Vine-video. In 6 seconden is alles over.
Vine zet aan tot creativiteit en betrokkenheid
Handig voor de marketeer is om te weten dat je de korte filmpjes ook tags mee kunt geven. Dat zorgt er met de juiste tags voor dat je meer gezien kan worden en je daarmee logischerwijs het bereik vergroot. Bovendien vinden zoekmachines tags ook altijd leuk. Goede ideeën hoeven natuurlijk niet van de marketeer zelf te komen. Bedrijven met duizenden fans kunnen juist ook alle fans vragen om zelf op de proppen te komen met hun filmpjes over jouw merk. Uiteindelijk is social media bedoeld om in contact te komen met je fans. Vine biedt mogelijkheden.
Vine speelt in op het hier en nu
En dan nog iets wat Vine een interessante marketingtool maakt. Het filmpje is snel en overal te uploaden en tevens via diverse social media kanalen te verspreiden. Gevolg: lekkere relevante informatie. Wie je filmpje pas 8 uur later ziet, is niet meer bij de tijd en heeft het moment gemist. Het hier en nu is dan ook niet beter vast te leggen dan met Vine. Evenementen spelen daar goed op in door op een dansfeest korte filmpjes online te posten, veelal met de teaser “kom snel, mis het niet” (verkoop). Ook steeds meer filmbedrijven gebruiken Vine als marketingtool.
Vine + Relevantie = Content marketing
Omdat naast taggen ook embedden mogelijk is, is Vine een ideaal reclamemiddeltje die helemaal in is en zeker nog even zo zal blijven. Vine is relevantie, relevantie is content marketing. Je hoeft Vine zeker iet te gebruiken als het niet bij je past, maar als je een flinke dosis creativiteit over hebt, overdenk dan zeker je kansen.