Inmiddels weten steeds meer bedrijven wat de kracht van internet kan doen. Met social media als hulpmiddel zijn klanten makkelijker en meer dan ooit te bereiken. En wie het goed doet, bedient ze ook nog eens op maat.
Toch merken we in de praktijk nog genoeg onzekerheden bij bedrijven om internet defintief als service in te zetten. We zien dat bedrijven moeite hebben om internet een plek te geven binnen de organisatie, op de marketingafdeling welteverstaan. Laat staan dat er m.b.t. de kansen een strategie wordt gecreëerd met online activiteiten.
We go social! Uhm… wie gaat dat doen?
We merken vaak bij onze klanten dat aan internet en dan met name aan social media, enthousiast wordt begonnen. De SEO of marketingman van een organisatie komt vol inspiratie terug van wéér een seminar en weet het nu zeker: we gaan op internet en… “We go social!” Zijn gedrevenheid inspireert gelukkig nog zijn omgeving, maar dan komt de praktijk. Uhm, wie gaat het doen?
De SEO heeft uiteraard geen tijd, dus moet het iemand anders worden. Een beleid wordt veelal niet gemaakt en dus wordt de eerste de beste persoon met een beetje verstand van Twitter NIET officieel uitgeroepen tot online marketeer. En daar zit al een beginnersfout. Denken dat je social media er even bij doet. Toch drukt de SEO zijn zin door, want wat op de seminar is verteld, is heilig: de tijd om online en sociaal te gaan is NU! Eigenlijk al gisteren, dus nu moet het bij ons bedrijf gaan gebeuren. De eerste weken stort de koffiejuf of receptioniste zich vol in haar nieuwe taak. Totdat het normale werk weer alle tijd en aandacht opeist, want ook dat is nog altijd haar gewone werk.
Social media vergt een strategie
Het beeld is enigszins gekscherend. Toch komen we in de praktijk bijna letterlijk dit soort voorbeelden tegen. Zonder dat de beleidsbepalers en onprofessionele Twitteraars of Facebookers het beseffen, slinkt de aandacht voor social media en wordt het al snel een bijtaak. Het risico dat vragen onbeantwoord blijven, klachten online frustraties worden en de klant je niet langer als merk serieus neemt, worden met de dag groter.
Social media vergt dus wel degelijk een beleid. De omvang van dat beleid kan je afstemmen op de grote van jouw organisatie. Bovendien moet je echt jezelf een doel stellen met wat je online wilt doen en wilt zeggen. Social media is niet eng, het is vooral een kans. Die kansen moet je zien. En zoals het met alle kansen geldt, moet je kansen stevig met twee handen aanpakken. Een beleid dus, met een doel en een effectieve strategie dat is ingericht naar de aanwezige kennis en capaciteit binnen jouw organisatie.
Jouw online kansen benutten met een effectieve strategie
The Content Guys helpen je graag om samen met jou te kijken naar de online kansen. En daarbij kijken we uiteraard naar de manier waarop jij je nu online presenteert aan jouw doelgroep. Wat wij voor je kunnen doen en bedenken met de online kansen die worden geboden, zal altijd ontstaan vanuit jouw bedrijfsprofiel. Dat creëert herkenbaarheid en betrouwbaarheid. En dat maakt mensen fan van jouw bedrijf en product. En waar het jezelf niet lukt, springen wij bij. En dat noemen we met een spannend woord: content marketing.
Benut jouw kansen online. Maak fans van volgers!
Mail ons: info@thecontentguys.nl
Bel ons: 055 526 8875