We zijn ons er vaak niet zo bewust van, maar sociale media vertellen meer over ons dan we denken. Alle berichten op Twitter, Facebook en Instagram vormen een schat aan informatie, die je kunt gebruiken om conclusies uit te trekken.

Precies dat doet een speciaal onderzoeksteam aan de TU Delft, dat onder de noemer Social Glass berichten op sociale media gebruikt om evenementen en het stadse leven in het algemeen te analyseren. Alessandro Bozzon sprak hierover tijdensSocial Media Week Rotterdam.

‘Wat een drukte hier bij #Sail2015’.
Dit lijkt een banale tweet van een bezoeker aan Sail, maar voor de organisatie achter het evenement is het meer dan dat. Op basis van alle berichten over het evenement op sociale media kan die zich namelijk een beeld vormen van wat bezoekers van het evenement vonden. En waar het te druk was bijvoorbeeld.

Het analyseren van al die data kost echter veel tijd. Tijd die een organisatie zoals die van Sail niet direct heeft, maar een onderzoeksteam met de naam Social Glass wel. Dit team, dat verbonden is aan de Universiteit van Delft en onder leiding staat van de Italiaanse Alessandro Bozzon, doet specifiek onderzoek naar deze zogeheten sociale data. Zo ook tijdens Sail dit jaar.

Voorproefje
Als voorproefje op het Sail-onderzoek verzamelde Social Glass data rondom het Amsterdam Light Festival. Het team keek daarbij naar drukte op de route, maar ook naar de populariteit van bepaalde kunstwerken ten opzichte van andere. Bozzon: ,,We zagen daarbij verschillen tussen toeristen en mensen die in Amsterdam wonen. Onder toeristen waren hele specifieke kunstwerken populair, terwijl inwoners juist de volledige route waardeerden.”

Rondom Sail heeft het team ook een enorme berg aan sociale data verzameld, die momenteel geanalyseerd wordt. ,,We hopen op basis daarvan meer te kunnen zeggen over hoe mensen het evenement waardeerden”, vertelt Bozzon. ,,Dat is iets wat je op basis van enkel camerabeelden en gps-coördinaten namelijk niet kunt.” Naar verwachting kan Bozzon over een maand de eerste conclusies over Sail presenteren.

Efficiënt
Ondanks dat Social Glass zich nu vooral focust op evenementen, zijn sociale data volgens Bozzon veel breder in te zetten dan dat. Bozzon: ,,Sociale data zijn een sensor op de wereld. In 2050 leeft zo’n 70 procent van de bevolking in steden, dus het zou mooi zijn om op basis van sociale data die steden zo efficiënt mogelijk in te richten. Zodat er bijvoorbeeld beter wordt ingespeeld op parkeer- of fileproblematiek.”

Bozzon ziet zeker een beweging in die richting, maar denkt dat het allemaal nog wel een stuk beter kan. ,,Gemeenten gebruiken en delen nu al veel open data, maar dat doen ze omdat dat nu eenmaal is voorgeschreven. Het zou mooi zijn als ze die en daarnaast ook sociale data zouden inzetten voor trends op de langere termijn.” Met Sail heeft de gemeente Amsterdam daar nu de eerste stappen in gezet. Naar alle verwachting zal Social Glass ook worden ingezet tijdens de volgende Koningsdag en Gaypride in de hoofdstad.

via: ad.nl